WAJIB KLIK banner INI!!setiap KLIK akan dibalas..sila lah KLIK n INFORM yea!!!TQ

klik salah satu gambar ini untuk menaikkan traffik di blog anda!!

hitz

12 August 2011

Haruan owh Haruan!!!

Yosssshhhh!!! Alhamdulillah smlm adalah penamat hariku untuk memakan ikan haruan!!!waaaaaa....dah bosan gilak n jemu gilak dok hari2 siang n mlm dok menyekik ikan haruan nie...dah hampir sebulan aku n aby dok melantak mkn ikan nie...menu sama jek...masak sup!!!bukan xmo tuko menu tapi aby kata sup lagi sedap !!! kalo goreng plaks aby xmo goreng sbb berminyak!!nak mkn bakar aby x leh cicah ngan sambal plaks takut pedas...so aku pun relakan je la.....heheheheh.... 
Tapi ikan haruan nie aby masak lagi sedap dari aku masak....mse awl2 je aku masak pastu aby komplen aku amsak x 'kick' last2 dia gagah masak!!!hehehehe....adakah aku akan merindui ikan haruan masak sup pasnie???ntah la...rse2 nya aku xmo kot...dah x larat nak telan walopun ikan tu mmg sodap!!!tau je lah kat KL nie ikan haruan mahal gilak!!!sekilo je dah rm23...tapi xpe lah kan demi aby nak sembuh mkn byk2 pun xpe...so far skg luka aby dah ok...dah kering...cuma ada sket je lagiks luka dia belum baik sepenuhnya...so aby still MC lagiks....so kita c'nue makan pati ikan haruan n air/jelly gamat je la yea...:)
okes nie aku share sket info kebaikan ikan haruan nie...sudi2 lah bace yuks!!!
INFO:
Haruan disahkan penyembuh luka.@ Ikan Bocat/Bochat

TIDAK kira digoreng, dibakar atau dibuat sup, ikan haruan memang sudah lama menjadi lauk hidangan rakyat Malaysia selain menjadi penawar untuk menyembuhkan luka terutama kepada mereka yang baru menjalani pembedahan dan bersalin.

...Profesor Abdul Manan Mat Jais dari Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata, ikan berkenaan dalam kategori ‘Order of Channiformes,’ ‘Family Channidae’ dan ‘Genus Channa’ dan yang sedang dikajinya ialah ‘Channa Striatus.’

Beliau berkata, terdapat 30 spesies ikan haruan di dunia dengan lapan terdapat di Sarawak, dua di Sabah dan empat di Semenanjung.

Toman, bujuk dan haruan adalah dalam satu keluarga tetapi berlainan spesies.

Profesor Abdul Manan berkata, keunikan haruan dewasa ialah ia menunjukkan perlakuan monogami selain mempunyai daya penguasaan wilayah yang cukup kukuh.

Ikan haruan boleh hidup dalam air bertakung, bergerak perlahan, cetek dan berlumpur.

Bagaimanapun, kebiasaannya haruan boleh didapati di kolam, sungai, tasik, terusan pertanian, sawah dan muara sungai. Terdapat laporan menyebut pemancing pernah menangkap haruan bersaiz besar tetapi kebiasaannya berat ikan itu hanya sekitar satu kilogram.

Beliau memulakan penyelidikan ke atas haruan pada 1985 dan ketika itu terkejut apabila mendapati ikan itu tidak dimasukkan dalam senarai ikan utama Jabatan Perikanan.

“Apa yang saya dapati daripada penyelidikan itu ialah ikan haruan satu sumber protein yang baik, iaitu kira-kira 60 hingga 70 peratus. Ia mengandungi lemak yang rendah, hanya kira-kira 20 peratus daripada beratnya berbanding ikan air tawar lain serta daging, kambing, ayam dan makanan laut,” katanya.

Haruan mengandungi sejumlah besar vitamin A. Kehadiran logam berat seperti kalsium, magnesium, tembaga, besi, mangan, nikel, plumbum dan zink juga lebih rendah daripada paras toksik yang dibenarkan untuk badan manusia.

Profesor Abdul Manan berkata, kandungan asid arakidonik yang tinggi dianggap luar biasa dan ketiadaan eikosapentaenoikasid dalam haruan adalah hasil penemuan yang amat menarik.

“Asid arakidonik adalah petanda bagi prostaglandin. Ia memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula,” katanya.

Haruan juga mengandungi asid amino yang penting untuk menyembuhkan luka terutama glisin, satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia.

Glisin merangkumi asid aspartik dan glutamik akan membentuk molekul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan.

“Oleh itu, ikan haruan mengandungi semua keperluan asas biokimia untuk penyembuhan luka,” katanya.

“Penemuan kami menunjukkan haruan bukan sahaja menggalakkan penyembuhan luka, malahan mengurangkan sakit selepas pembedahan,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan ujian kekangan perut, pati haruan didapati bertindak sebagai pautan-pekat bagi menghalang tindakan gerak balas.

Lebih menarik lagi, pati haruan dapat meningkatkan keberkesanan morfin.

Penemuan itu memberi platform saintifik kepada rakyat Malaysia yang memakan ikan haruan untuk satu tempoh masa selepas pembedahan dapat menghindarkan kesakitan dan penyembuhan luka.

Beliau berkata, lendir ikan haruan mengandungi asid oleik dan linolik tak tepu iaitu komponen utama lipid sepenuhnya, dan kandungan kedua-dua asid ini didapati lebih tinggi dalam telur ikan. Telur segar haruan mempunyai jumlah asid arakidonik yang lebih tinggi.
 
so layantzzz je la eh!!!!

2 tukang karut:

...sWeeT uMi... said...

umi masa dalam pantang bersalin ari tu pun makan ikan haruan ni,tp kejap je la sbb kat area umah umi ni susah nak dpt huhuuhu...windu plak ngan ikan tu ihiksss

mariaariffbaby.com said...

kita arituh minum pati haruan tuh jek dear..

sedap ek?