WAJIB KLIK banner INI!!setiap KLIK akan dibalas..sila lah KLIK n INFORM yea!!!TQ

klik salah satu gambar ini untuk menaikkan traffik di blog anda!!

hitz

20 June 2012

cara mengubati anak-anak kena demam cik pok ( chicken pox )





Yossssshhhhh!!! hari ni aku nak citer pasal penyakit Cacar air atopun Chicken pox. Baru-baru ni anak teruna aku yg paling aku cayangi terkena Cik Pok ni...aku dah agak dah ni mesti terkena jangkitan kat kwn2 taska...sbb aitu aku ada Terrrr nampak sorang budak ni bdn dia cam ada Cik Pok ni...aku tye le pihak taska kenapa budak nie dtg gaks taska...jwpn pengasuh... " Omaknya xde cuti dah nak jaga anak nya...so terpaksa le hantar taska walopun dah dilarang berkali-kali "...mmmm nak salah kan sape????

Tapi tu lah kan dah terkena kat anak aku...x pasal2 aku kena cuti seminggu menjaga aqil yang terkena Cik Pok ni...okes kalo korang nak tahu tanda2 anak korang kena Cik Pok ialah ....

- Sehari sebelum kena korang akan perasan ada bintik merah ( mcm luka ) di badan anak anda...org panggil itu IBU cik POk..sbb dia kuar seketul dua je...ni yang aku pasan le sbb aku ingatkan luka apa....x taw le plaks yg aqil akan kena Cik Pok ni...

- Lepas tu anak akn demam panas tiba-tiba...cam aqil xde tanda2 nk demam cam batuk ke selsema...ni tiba2 dia cam x bermaya, moody, lemau..n badan panas....

- keesokannya korang akan nampak le bintik2 merah kuar kat bdn...ada yg kuar sikit ada yg kuar byk...cam aqil hari ke-2 dah penuh satu badan!!!! x yah tunggu minum air kelapa dah byk giler bintik2 kuar....

Tapi disebabkan aqil kena Cik Pok masa hari pertama kitorang sampai ke Taman Negara, maka mmg xde ubat le yang nak di sapu / makan...minum air kelapa pun idak...org kata minum air kelapa cepat le bintik2 tu kuar...

Cara nak mengubati anak yg kena Cik Pok ialah....
 -bwk pi kilinik...dpt kan ubat sapu yg beracun tu...dan ubat gatal ( minum ) so anak korang xde le rse gatal sgt...

- Ada org menyarankan guna daun semambu... mmg kitorang cari daun tu...jumpe lah kat kedai india yg tokey nya ada tanam pokok semambu kat depan kedainya...

- Cam aku...aku cuma letakkan daun tu kat tempat tido aqil..xde le plaks aku kisar daun tu sapu kat luka2 cik pok tu...tapi masa aku kena dulu mmg mak mertua aku siap kisarkan daun semambu + kapur...aku rse miang giler!!!! so aku x wat le kat aqil sbb kesian nnti takut dia miang...memadailah aku letak je kat tempat baring dia...itu pun dia xmo baring ats daun tu..maka terpaksa lah aku letak kat dlm kain batik n suh dia baring..aku pun x pasti sama ada mujarab ke tak bila menggunakan daun tu :><

- Orang kata kalo kena Cik Pok ni jgn menumis / menggoreng di rumah kan..so seminggu rumah aku x berasap!!!hahahah...aqil kan mmg jenis budak yg x mkn...maka menahan perut je la...aku pun mase ni lah mendietkan diri...tggu petang aby balik suh dia tapawkan aje nasik hehehhe...

- Masa awl2 kena jgn bg budak ni mandi...aku x mandikan aqil..cuma lap2 manja je...lagipun nak bg bintik2 tu kering cepatkan...so far ok je dia x mandi...sbb dia pun sakit bintik2 tu merata2 tumbuhnya...kat ' kote ' dia punye la banyak..kat vontot la..sampe nak berak pun dia susah hehehhe...

Alhamdulillah seminggu bintik2 tu kering...segala bintik yg berair tu dah meletop...skg aqil pun dah Ok cuma ada parut2 Cik Pok tu je la yg tinggal....dan skg aqil dah start pi sekolah pun hari ni....

ok itu aje tips2 untuk menghadapi anak yg kena cik pok ye....wassalam...


so layantzzzz je la eh!!!!

4 tukang karut:

Sidratul Muntaha said...

tips aku
kebetulan aku dpt ubat dia yg jenis pil
aku bancuh dgn air jus je
uabt calamine lotion tu aku sapu sesiap je takde tunggu dia gatal2 ke ape
daun semambu tu aku tak bgi dia mandi sbb tak reti nak cari kat mana
tpi,aku rajin mandikan dia
coti seminggu la tpi bwk opis
dia siap kena asthma attack sbb time kena ni la immune bdn dia low gila
demam ml2 tpi aku gigihlah jaram asam jawa n bgi minum air kelapa

hai..
ni la pahala membesarkan ank2

cikceriacorner said...

ok kak..thanx atas tips ni..aqil pon da nak baik..xpe kene masa kecik..da besau nanti da xkena...

Rai said...

anak aku tak kena lagi..tapi anak2 kawan aku dia letak allano lotion.. memang tak gatal + takde parut..

akak ipar aku mandikan dengan daun semambu ni...

mona said...

salam ziarah ^__^

a'a la memang daun tu jadikan badan kite miang2 eh? sy pun kene bulan 4 aritu,dah tua2 baru kena. memang tak tahan miang dan terus kemas katil dan buang daun2 tu. rase mcm, biarlah sembuh lambat pun janji tak miang camni huhuhu. alhamdulilah tak berjangkit kat anak2 mase tu, kalo x haru jugak, nak jg diri sendiri lg, nak jg anak lagi... ^__^

nak beli buku? layari http://hijauoren.blogspot.com/search/label/affiliates